Прошло время святаго поста: возсияли дни радостнаго и пресветлаго Воскресения. Но не длятого сии дни нарицаем радостными, акиб чрез то предосуждали мы время поста святаго. И то и другое для нас есть спасительно, и истинныя радости виновно.
Тогда мы сеяли слезы покаяния: ныне собираем благословенные
плоды их. Тогда мы тщались по возможности плоть покарять духу: ныне открылся
нам блаженный покой. Тогда мы узнавали болезни свои: ныне веселимся получив
исцеление. Тогда мы были в борбе с страстями своими: ныне на благочестивых подвигоположников
возлагаются победоносные венцы. Тогда размышляли, что мы смертны; и сия судьба
ужасала нас: ныне возсияла надежда нашего безсмертия.
Христос бо востал от мертвых, начаток умерших бысть (1 Кор. гл. 15, ст.
20). Тогда воображали правосудие Божие грешников наказующее: ныне изливается
на нас изобильный источник милосердия Его. Тогда, чувствовав тягость рабства
греховнаго, искали свободности: ныне каждому из нас Апостол приветствуя вопиет:
Неси уже раб, но cын (Гал. гл. 4, ст. 7). Тогда мы яко издалека взирали
на красоты райския; но Херувим пламенным оружием заграждал вход во оныя: ныне
воскресший Избавитель глаголет благочестивой душе: Днесь со Мною будеши в
раи (Лук. гл. 23, ст. 43).
Сия радостная для нас перемена основана на премудром расположении спасительнаго о нас промысла. И в подвиге нашем и во увенчании предшествовал нам Ходатай Бога и человеков Господь Иисус.
Прежде видели мы Его в болезненном и смертном страдании:
ныне созерцаем во славе воскресения. Прежде в молитвенном подвиге изливал Он
пот, яко капли крове каплющия на землю: ныне сии из святейшаго тела истекшия
капли произрастили нам древо мира. Прежде предаваем Он был в руки предателей
и неправедных судей: ныне над всею силою ада торжествует со славою.
Прежде был Он по всему телу мучительно уязвляем: ныне все наши врачует болезни.
Прежде терновым венцем на поругание был увенчаваем: ныне на главы наши возлагает
венцы победы и торжества. Прежде обременяем был ношением тягостнаго креста:
ныне съемлет с нас бремя осуждения праведнаго. Прежде распинаем был ко кресту:
ныне свободив от законныя клятвы исходатайствовал нам благословение Авраамово.
Прежде прободаем был в ребра, и источил кровь и воду: ныне из сего спасительнаго
тока составил нам врачевство благодатное. Прежде напоеваем был оцтом с желчию
смешенным: ныне напоевает нас из сладчайшей чаши жизни и спасения. Прежде препоручал
Он Пресвятую Деву возлюбленному ученику: ныне о всех нас возглашает пред лицем
неба и земли: Сии Мои суть: и никтоже возмет их от руку Моею (Иоан. гл.
10, ст. 28). Прежде по снятии со креста погребаем был: ныне со славою воскресает,
и оживляет нас мертвых прегрешеньми. О дивная измена Вышняго! о торжество таинств
преисполненное!
Зри благочестивая душа! зри и познай свое возвышение.
Удивися излиянным на тебя щедротам Божиим, и приими оныя со благодарением.
Признав, яко не по делам каковым либо твоим спасает тя, пад ниц поклонися Господеви.
Отвергни суету мира: ибо написана ты в число граждан небесных. Покори волю свою
воли Отца Небеснаго: ибо неси уже своя: куплена бо еси ценою. Возлюби Возлюбившаго
тя: послужи служением святым умалившему Себя даже до смерти. Иди мужественно
противу искушений и соблазнов: се гласит твой Подвигоположник: дерзайте:
яко Аз победих мир (Иоан. гл. 16, ст. 23).
По единому благоволению Своему возвеселил Он тебя днесь радостию духовною: но дабы радость сия в тебе никогда не погасала; возжигай оную елеем веры и любви. Сие Твое торжество начинаемое тогда совершится; когда по разрешении союза телеснаго сподобишися услышати сей блаженный глас: благий рабе и верный! вниди в радость Господа твоего (Матф. гл. 25, ст. 23). Аминь.
Говорено в Успенском соборе, 1781 года Апреля 4 дня.
Разработка сайта - компания Омнивеб
© 2000-2025 Свято-Троицкая Сергиева Лавра