О ВТОРОМ ПРИХОДE ПОД МОСКВУ
ГЕТМАНА ХОТКEЕВИЧА
Не по мнозeх же днех прииде гетман Хоткeевичь со
многими Польскими и Литовскими людьми и з запасы.
И того дьни бысть бой под Новым под Девичим монастырем с полки князя Дмитрея
Михайловича Пожарсково. И сперва Литовские конные роты Руских людей потeснили,
потом же многими пeшими людьми приходили на станы приступом и билися с утра
и до вечера. И паки Господь Бог милость показа, Литовских людей от станов отбили
и за рeку за Москву прогнали. А которые Литовские люди выходили из града очищати
Водяных ворот, и тeх людей побили и знамяна поимали. А боярин князь Дмитрей
Тимофeевичь Трубецкой со всeми своими полки тогда стоял за Москвою рeкою у Пречистые
Богородицы Донские. В нощи же той от гетмана проидошя во град шестьсот человeк
гайдуков а наутрeе вышедше из града за Москвою рeкою у страстотерпца Христова
Георгиа острог взяли и знамя свое на церкви поставили. Звeрообразный же гетман
Хоткeевичь прииде от рeки Сeтуни со всeми своими полки ко Пречистые Донские.
Рустии же полцы ополчишяся противу ему. Стрeльцы же и казаки вси сташя по рву,
сиа же бышя в третий день по
приходe
гетманове. Свeтающу понедeльнику, начаша полци сходитися: бe бо от обою стран
множество безчислено людей. Окаяннии же Лютори, Польские и Литовские люди, наглe
звeрообразным рвением наступишя на Московское воинство. Божиим же попущением
грeх ради наших Рустии полцы вдашя плещи свои, на бeгство устремишяся; тако
же и пeшие вси, ров покинувше, побeгошя и острог у святаго Климента покинули;
из града же вышедше, Литовские люди в том острошки сeли и знамяна на церкви
поставили; и запасы многие в тот острог ввезошя, яко никому же им возбраняющу.
Но егда уже изнемогши силe нашей, но конечно еще неотчаавшемся и ко Спасителю
своему и Творцу душевнии и телеснии очи возведше, от всея душа возопивше, помощи
на сопротивных просяще, тогда Всемогий вскорe показа крeпкую свою и непобeдимую
силу: казаки убо, которые от Климента святаго из острошку выбeгли, и озрeвшеся
на острог святаго Климента, видeшя на церкви Литовские знамяна и запасов много,
во острог вшедших, зeло умилишася и воз
дохнувше
и прослезившеся к Богу, мало бо их числом, и тако возвращшеся
и устремишяся единодушно ко острогу приступом; и, вземше его, Литовских людей
всeх острию меча предашя и запасы их поимашя. Прочие же Литовские люди устрашишяся
зeло и вспять возвратишяся: овии во град Москву, инии же к гетману своему; казаки
же гоняще и побивающе их, яко и самeм им удивляющимся силe Божии; позавидeв
же диавол славе Божии, яко змий мечтаяся, вложи мысль лукаву тeм казаком, иже
Литовских людей побивающе. Первeе убо они удивляющеся помощи Божии, благодаряще
Бога, яко немнозeм им и толико избивающе противных; та же размышляюще, видeша
множество стоящих и неспомогающих им, и исполнишася гнeва и горести, возвращахуся
в станы своя, укоряюще дворян, яко многими имeнии богатящихся, себе же нагих
и гладных нарицающе и извeт1 дающе,
яко к тому им ко врагом на брань не исходити николи же. И сиа видeшя врази,
яко отступишя от них казаки, велико дерзновение приашя и поставишя обоз свой
у
церкви
святыя великомученицы Христовы Екатерины и ров наполниша пeшими людьми и за
рвом станы себe доспeшя и запасы своя ввезше поставиша. Видeв же сиа бываемаа
злаа, стольник и воевода, князь Дмитрей Михайловичь Пожарской, и Козма Минин,
и в недоумeнии бышя. И послаша князя Дмитрея Петровича Лопату к Троицкому келарю,
старцу Аврамию, зовуще его в полки к себe. Бe бо тогда старец с прочими молебнаа
совершающе пред образом Святыя Живоначальныя Троица и Пречистыя Богородица и
великих чюдотворцов Сергиа и Никона, молящеся о побeждении на враги на мeсте,
идeже был обыденный2 храм во имя святаго
пророка Илии. Келарь же, слышав, скоро поиде в полки и видeв князя Дмитреа и
Козму Минина и многих дворян плачющихся; и умолиша старца, послаша его со многими
дворяны в станы казачьи, моляще их, чтобы их врагом не подали и, взем Бога в
помощь, скоро и немедлено шли противу их и з запасы бы их в город не пропустити.
Сиа же, слышав келарь, такоже слез наполнився и призвав Бога и великих чюдотворцов
молитвы, и, яко забыв старость, скоро пойде
х казаком, к острошку Климента святаго;
и видe ту Литовских людей множество побитых и казаков со оружием стоящих, и
много молив их со слезами. И первое похвальнаа им сице изрече, яко от них начася
дeло доброе, ставших крeпко за истинную православную христианскую вeру, и раны
многи приемлюще и глад и наготу терпяще и прослывше во многих дальних государьствах
своею храбростью и мужеством. «Нынe-ли, братие», рече,
«вся та добраа начатиа единем временем погубити хощете»? Многа же
и ина изрече им, утeшаа их и понужая итти на противныя. Они же, слышавше от
келаря сиа, зeло умилишяся и молишя его, дабы eхал к прочим казаком в жилища
их и их наказал3 и умолил изыти на противных,
сами же обeщевающеся, хотяху вси умрети, а не побeдивше врагов своих никако
же не возвратитися. Келарь же, паче укрeпляя их, и дерзати повелeвает и звати
ясак чюдотворца Сергиа. «И узрите», рече, «славу
Божию». Егда же прииде старец близ Москвы рeки, против церкви святаго великомученика
Христова Никиты, у рeки же множество казаков идяху в станы своя и медляще прехода
ради рeки. Келарь же много молив и тeх со многими слезами, яко и прежде.
Слышавше сиа, все многочисленное воиньство казаков, внезапу умилившеся, внидошя в страх Божий, вси скоро устремишяся ко врагом на бой, не дошедше станов своих, яко ни единому не остатися от них; друг друга понужающе, глаголаху: «Поскорим, братие, пострадати за имя Божие и за православную истинную христианскую вeру». Прочии же казаки, стояще за рeкою у церкви святого великомученика Христова Никиты, видeшя, яко братиа их вскорe возвратишяся на бой, и, недождавшеся келаря, противу ему грядяху чрез рeку: ови бродяху4, инии же по лавам5 идуще. Келарь же и тeх умолив и много поучив от Божественых Писаний; они же с радостию скоро поидошя на бой, Бога в помощь призывающе и чюдотворца Сергиа, единогласно кличюще ясаком: «Сергиев, Сергиев»! И егда прииде келарь в станы казачьи, и ту обрeте их множество: овых пьющих, а иных играющих. Келарь же сих множае перваго поучив, казаки же выидошя из станов своих и повелeшя звонити и кличюще ясаком: «Сергиев, Сергиев»! И поидоша вси на бой.
О ВЗЯТИИ ОБОЗА И О ПОБEДЕ
НА ЛИТОВСКИХ ЛЮДЕЙ
Приспeвшим же всeм казаком к обозу у великомученицы
Христовы Екатерины, и бысть бой велик зeло и преужасен; сурово и жестоко нападошя
казаки на войско Литовское: ови убо боси, инии же нази, токмо оружие имуще в
руках своих и побивающе их немилостивно. И обоз у Литовских людей розорвали,
и запасы поимали, и в остроге Литовских людей всeх побили. Тогда бо от множества
вопля и кричаниа обою страну не бe слышати и пищалнаго стуку, но токмо огнь
и дым восходящь; от дыму же темну облаку нашедшу и покрывшу войско все; инии
же, пришедше ко рву и Литовских людей изо рву всeх выгнаша. На них же приспeвшим
воеводам со множеством конных, и бысть врагом велика погибель и станы их в разграбление
взяшя, прочаа же в воздух дымом разлиашя. Гетман же их Хоткeевичь, видя своих
избранных множество побиенных от воиньства православных, убояся, пометав вся
своя, побeже. Православнии
же, гнавше по них, многих избишя, возвратишася с великою побeдою, вземше вся
запасы их и оружиа, и вся имeниа сих побравше, во своя станы внесошя. А гетман
со оставшимися роты ста на Воробьевe горe. Келарь же по побeдe прииде ко князю
Дмитрею Михайловичю Пожарскому. И тако благодаряще Бога и великое заступление
Пречистыя Его Богоматере и молитвы великих святителей Московских Петра и Алексeя
и Ионы и великого чюдотворца Сергиа и прочих святых, и поидошя ко образу Святыя
Живоначальныя Троица и Пресвятыа и Пречистыя Богородица и великих чюдотворцов
Сергиа и Никона, идeже прежде молебнаа совершаху, и с ними множество дворян
и дeтей боярских и всeх чинов множество народа; и пeвше молебнаа, благодаряще
Бога, и разыдошяся радующеся.
Во градe же Москвe, в Китае и в Кремлe, Литву и
Нeмец и Руских измeнников крeпце осадишя и велику им тeсноту сотвориша. И бысть
у них глад велик и мор на люди от глада, и ядяху мертвечину: собаки, кошки,
мыши и всяку нечистоту, потом же и плоти человeческиа
начашя ясти, друг друга побивающе, гладу же у них велику бывшу. Боярин же князь
Дмитрей Тимофeевичь Трубецкой да князь Дмитрей Михайловичь Пожарской с товарищи
и все воиньство паки о градоемствe крeпце промышляюще.
Паки же диавол возмущение велие в воиньствe сотвори:
вси казаки востающе на дворян и на дeтей боярских полку князя Дмитрея Михайловича
Пожарсково, называюще их многими имeнии богатящихся, себе же нагих и гладных
нарицающе; и хотяху разытися от Московского государьства, инии же хотяху дворян
побити и имeниа их разграбити. И бысть в них велико нестроение. Сиа слышавше
во обители чюдотворца Сергиа, архимарит и келарь и старцы соборные сотвориша
собор: бe бо тогда, в казнe чюдотворцовe скудость деньгам велиа бысть, и не
вeдуще, что казаком послати и какову почесть воздати и о том у них упросити,
чтобы ис-под Московского государьства неотомстивше врагом крови христианскиа
не розошлися. И умысливше сице, послаша к ним церковнаа сокровищя: ризы, и стихари,
и патрахeли саженые6 в закладе в тысечи
рублех не на долго время, да к ним же писали со многим молением от Божественых
Писаний, чтобы подвиг страданиа своего совершили, от Московского государьства
не расходилися и прочая. Они же, приимше писание и прочетше его пред всeм войском,
слышавше же похвальныя глаголы о службe их и о терпeнии, и приидошя в разум
и в страх Божий и паки возвращают присланныя к ним ризы в дом Живоначальныя
Троица, и дву атаманов з грамотами ко архимариту и х келарю и ко всей братии,
что им по прошению их вся исполнити. Аще и тмочисленныя бeды и скорби приидут,
то вся терпeти, а не вземше Москвы и врагом крови христианьскиа неотмстивше
неотити.
Разработка сайта - компания Омнивеб
© 2000-2025 Свято-Троицкая Сергиева Лавра