Глава 54

Глава 54

О ГЛАДE ВЕЛИЦЕМ ВО ОСАД БЫВШИЙ НА МОСКВE,
И О ЖИТОПРОДАВЦЕХ, И О УМНОЖЕНИИ ПОТРЕБ
НА ТРОИЦКОМ ПОДВОРИИ В БОГОЯВЛЕНСКОМ МОНАСТЫРE
МОЛИТВАМИ ПРЕПОДОБНЫХ ОТЕЦ СЕРГИА И НИКОНА

Царствующему граду всeми злыми одержиму бывшу во обстоянии ложнаго царя с Польскими и Литовскими людьми и с Рускими измeнники и гладу велику належащу, тогда же и Троицкой Сергиев монастырь во осадe же бысть. Купцы же Московстии во един совeт сопокупльшеся и повсюду от имeний своих дающе на закуп, еже бы им и от прочих градов и сел всяко жито изкупити; и сиа собирающе не вскорe продаваху, но ожидающе, дондеже отягчится цeна, и сугубо десяторицею прикуп хотяще восприяти. И немощнии имeнием всяко до конца оскудeваху; отвнe-же люту мечу яростному зeльне належащу. Всяко убо богатство к житопродавцем преходит, убозии же от глада злe мучими скончевахуся. Сицевая убо зря, царь Василий стeсняется болeзнено сердцем и повелeвает житопродавцем во едину цeну продавати и купити; но никако о сем небрегше житопродавцы. Державный же покусися не единою градским законом смирити сих. Сего же ради, елико убо в прочих градeх и селeх закупленаа ими, сташя недвижима и к царьствующему граду не проходима. Царь же и от прочих градов мнeв искоренити сих умысл, но никако же возможе; паче же на горшая обратишася. Мнози же на царя и на святителя вооружаются, глаголюще: «Сий убо глад и мечь царева ради несчастиа». И ина многая блядословяху.

Но вся совeты тщетныя разсыпа Господь Вседержитель сицевым образом. Созвану бывшу всему народу всякого чину в дом Матери слова Божиа, и сих святeйший патриарх Ермоген много поучая, дабы в любовь и в соединение тeх привести и на милосердие превратити, потом же и царь молит всeх от вельмож и до простых людей, чтоб на купилищи всенародном продавали всяко жито во едину цeну и не возвышали цeны и сильнии имeнием не закупали б на много время и не оскудeвали маломощных. Они же, в храмину немилосердиа вскочьше и двери жестосердиа закрeпльше, со унынием лицемeрным отвeщаху: «Ни, царю праведный! Ни, владыко святый! Вси не имамы чрез потребу, но токмо на мало время». Всeм же исходящим со отрицанием, и всяк койждо себе щадяще, а не Господа славы Исуса Христа ищуще. Тогда же дав Бог совeт святителю и царю и никому же увeдавшу смысла их, что ради се бысть. Призывают убо инока Авраамиа, келаря Сергиева монастыря, рекше: «Се, Аврамие, зриши, колик народ гладом погибает и неволею прилагаются ко врагом, не имуще потреб осадных. Ты же сотвори повелeнное нами: елико убо имаши жит в житницях чудотворцовых, продаждь от сих на купилищи всенародном малeйшею цeною». Келарь же повелeнное царем и патриархом вскорe сотвори и извести повелe двeстe мeр ржи. И наченше продавати по два рубля четверть по повелeнию цареву. Житопродавцы же зелнe гнeвахуся и оцепенeваху. Слышано бо бысть им, яко вся запасная сокровища великаго чюдотворца распродавати и на долго время прострется обнижение цeне и бeдам их велик убыток будет. Добрeйши же начашя спускати цeну и уставишяся на мeрe в дву рублeх на долго время. Благодарственыя же хвалы и радостныя пeсни великому и богоносному чюдотворцу Сергию от всeх возсылаеми бываху, зане от дому его начятся добродeяние. И тако молитвами чюдотворца облегчися брань, еже от диавола. И инeми же потребами тогда поисполняхуся, но ради неотступнаго врагов обстояниа паки начинается злоба. Паки житопродавцы возвысишя цeну хлeбу злeйши перваго. Первым же образом исходит повелeние от царя и патриарха ко Аврамию. Старец же невeдомаго ради конца бедe о сем ужасеся и к царю глаголет: «Да чeм, благочестивый царю, препитаются вси сущии с нами в дому чюдотворца? А уже ниоткуду помощи надeемся»! Державствующий же отказует: «Аще цeна десяторицею возвысится пред нынешним, то аз от сокровищ своих имам тя питати со всeми твоими, токмо не ослушайся». Келарь же, помыслив перваа чюдеса чюдотворца и обeщание его к дому своему, и воздохнув, возрeв ко образу чюдотворца и прослезився, рек: «О, великое свeтило, устрой полезная душям нашим и спаси нас, конечнe погибающих!» И повелe слугам в куплю извeсти еще двeстe мeр от житниц, и по прежнему продавати. И паки бысть радость миру и болeзнь житопродавцем.

В житницы же служебник1 именем Спиря прозвищем Булава, пометая житницу на хлeбы братии, видит из стeны из щели рожь текущу. И пришед начат обметати рожь в мeсто. Та же ужасеся: уже бо до пяти четей намел в мeсто ржи, а из щели не престает текущи. И скоро призвав слугу приставника именем Июду, и глагола ему: «Что се, брате? Аз не престаю сметаа, а из щели рожь течет не престающи». Шедша же оба, возвeстиста келарю о сем. Старец же пришед и видe промысл великого чюдотворца и повелe престати метущим. Тeм убо хлeбом текущим весь осад изсидeшя вси людие в дому Богоявлениа на подвории чюдотворца Сергиа. И не токмо бысть довольно на подвории чюдотворца но и множеству приходящим до преизобильства.

О сем же паки дивно есть. Егда убо оскорбятся служебницы, тогда малeе бывает потребных во всeх службах; егда же всeм требующим и просящим довольно подают, тогда зeло преизобильствует благодатию Господнею и молитвами чюдотворца.



Оглавление

Частые вопросы

Интересные факты

Для святой воды и масел

Стекло, несмотря на свою хрупкость, один из наиболее долговечных материалов. Археологи знают об этом как никто другой — ведь в процессе полевых работ им доводится доставать из земли немало стеклянных находок, которые, невзирая на свой почтенный возраст, полностью сохранили функциональность.