О ПРИХОДЕ ВО ОБИТЕЛЬ ДАВИДА ЖЕРЕБЦОВА
СО МНОГИМИ ЛЮДЬМИ, И О ПРЕПИТАНИИ РАТНЫХ
МОЛИТВАМИ ЧЮДОТВОРЦА, И О УМНОЖЕНИИ МУКИ
И
СУХАРЕЙ И РЖИ, И О БЛАГОДАРЕНИИ
АРХИМАРИТА ИАСАФА, И О НИЩЕЛЮБИИ ЕГО И
О ПОБEГЕ
СОПEГИНE И ЛИСОВСКАГО СО ВСEМИ ЛЮДЬМИ
Слышаще же в Троицком Сергиеве монастыре, яко князь Михайло ис Переславля изгна Литву и Руских измeнников и мостяща пути трупом нечестивых, даже и до слободы Александровские и строящася добрe пути кровныя изсушити. Архимарит же Иасаф и иноцы и воеводы и прочии сидeльцы посылают ко князю Михаилу Васильевичю от дому чюдотворца, просяще с моленьми помощи, понеже оставшеи людие изнемогошя. И послан бысть от князя Михаила Давид Жеребцов и с ним 600 мужей избранных воин и триста сим служащих. Молитвами чюдотворца проидошя ничeм не задержани, ни подзаратаи1 ни стражьми не увeдены бышя; и легцы суще всего протекше скоро, неимуще с собою к препитанию никаких потреб, оскорбляются, а не пекутся о препитании мучащихся в бeдах, но строят о себe полезнаа. И вземлет Давид все строение на себя. И запасом монастырским памяти счетныя2 отъемлет же. За рукою же старца Макариа взял в житницах 20 четей3 ржи да с 200 четей сухарей, да в хлeбне муки ржаные 40 четей, да овса 7776 четей. Мельница же конская испорчена тогда, и лeсу не бысть и строити еe нeчим. Тако же и молоти нeкому же бe: людие бо трудники вси изомроша; и мелюще токмо на день по три осмины4 ржи или овса, пекуще же на день по четыре квашни, в квашни же по 5 четей. Да к тeм же хлeбом по вся дни емлюще в трапезу сухарей четвертей по девяти, и по десяти, и по 11.
Архимарит же Иасаф, яко же исперва начат, тако же и до сего времени печашеся о бeдных и нищих и бe око слeпым и нога хромым. Аще и не своима рукама и ногама, но всeх всячески упокоевая и без слез немогий взирати на плачющая и скорбя с воздыхающими; и всяк просяй что и тщима руками не отхождаше от него.
Оставшии же иноцы, видяще ратных насилование, отца же Иасафа к бeдным и нищим попечение, и яко же преже о том роптаху на нь, такожде и в то время и потом и в лице тому пришедше сваряхуся5. Боголюбивая же душа прощениа просяще от всeх и тихими словесы наказуя о всем благодарити Господа. И рек: «Лучши нам умрети, неже престати сирот миловати; и не оставит нас великий Сергий гладом истаяти». Зрите вси слышащеи, колик скор заступник уповающим на нь великий отец наш Сергий. Убо сей Иасаф прост сый, ни пророк ни знаменоносец6, но уповав вeрою и не посрамися, яко вдова она, питавшия Фезвитянина, послуша бо того глагола, и не оскудиша малыя пригорщи, и довлeшяся в три лeта и мeсяца 6. Во истину бо «праведницы и по смерти живи суть», яко же и днесь пред очию всeх содeяся. Мнeша бо тогда иноцы оставшеи, еже на едину седьмицу дней токмо пищи, протягну же ся время от малых тeх останков питания на 80 и 4 дьни, октября от 19 генваря до 12 дьни. В той бо день Сопeга и Лисовской от Троицы со всeми людьми с Польскими и Литовскими побeжали к Дмитрову.
О ПОМОЩИ ЧЮДОТВОРЦА В НЕНАДЕЖНЫХ ВЫЛАСКАХ
Дивно же се всегда бываше, егда исперва сeдошя людие во осадe в Троицком Сергиевe монастырe даже и до пришествиа Давыда Жеребцова, егда исхождаху на брань к сопостатом. Егда убо устроятся людие и уготовятся с великим опасением, то не всегда на добро бываше исшествие. Аще ли же о чем надежно изыдут, то и пагуба бываше. Похвалное же что содeяся, и то не урядством7, но послeднею простотою. И дива слышание достойно. Внегда убо узрят противных гдe стоящих и с простотою храбръствующих или близ стeн бeсующихся, держими же воеводами, да не погибают напрасно, и не могуще изыти и друг на друга позирающе, сердцы растерзахуся. И замышляюще кождо себe нужду и потребу, у приставленных над ними испрошахуся: едины травы ради, друзии же воды, инии дров добытиа, инии корениа ископати, овии же вeников нарeзати, овии подале отманящеся8 ко кладязю чюдотворца воды исцeлениа ради почерпсти. Поляки же, радующеся таковому неустроению, и яко пси на заяцов повсюду напущаху, и зачинающуся кровопролитию на многих мeстех: не 10 бо или 20, но и пять, и три, и два порознь бродяще смерти искаху. Против же врагов, егда нахождаху на них, вкупe ополчевахуся. И нечестно исходящеи честны побeдители показовахуся. Спасителя же нашего хранением в таковой простотe никъто же никогда погибе, но вси здрави до единаго возвращахуся в дом преподобнаго.
Давид же Жеребцов, егда прииде и видe таковую простоту твориму во исходищих на выласки, их же много бесчестив и отслав прочь, не повелe с собою исходити на брань. Надежен же на избранное воинство и к раздражителем добрe урядився исходит извeдатися; стиснув же ся с сопостаты, и со срамотою одолeваем, вмeсто же пота побeдительства слезами облияся, урядный неурядно утече. И помалe, еще дышя рвением, исходит мститися. К нему же простцы рекошя на пути: «Мы, государь болярин, преже сего прося у чюдотворца Сергиа помощи, малоурядно исхаживали, и занеже не подается нам, но яко овцы исходихом, пастырь же нашь сам нами промышляя и не погуби нас николи же». Давид же, вeжди з гнeвом возводя на пререкующих, и исхождаше ко врагом на бой. Смятию же брани бывши9, и зрят простцы мужа храбра и мудра нестроение; но по его отречению не смeют помощи тому подати. Видяще же, яко кедры посечены имут быти в дубравe и не дождавшеся своея надежи опустошитися и по обычаю простоты немощнии бранию ударивше, и исхищают мудрых от рук лукавых. Гордящеи же ся к тому немощных и бeдных не нарицают овец, но львов, и не сирот, но господей, и единотрапезников спосаждают; и помещут Немецкую мудрость и приемлют покрываемых от преподобнаго буесть10. И в простотe суще забывше бeгати, но извыкше врагов славно гоняти.
О ПРИХОДЕ ГРИГОРИА ВАЛУЕВА
Мeсяца генваря в день, в 4 час нощи прииде из слободы Александровы от князя Михаила Васильевича в Троицкой Сергиев монастырь воевода Григорий Валуев, а с ним избранных вой 500 мужей храбрых во оружии. Сии убо приидошя извeдатися с Литовскими людьми и с Рускими измeнники и войско их смeтити. Егда же освитающу дьни и совокупльшеся з Давидом и с Троицкими сидeльцы, храбрии же они воини из града исходят храборски и наглe нападают на Польские и Литовские роты. И втопташя их в Сопeгины табары и станищя их около табар зажгошя. И милостию Пребезначальныя Троица Литовских людей многих побили и языки поимали. Сопeга же и Лисовской со всeми полки своими исшедше противу их, и бысть им бой велик на Клемянтeевском полe, на Келаревe прудe и на Волкушe, и на Красной горe. И много бившеся и мнози от обою страну пивше смертную чашу, множайше же сугубо погибе полку еретическаго; и разыдошяся обои. И день той препроводивше во обители чюдотворца, сотворше заповeданное им, паки возвратишяся ко князю Михаилу Васильевичю. На Польских же и Литовских людей и Руских измeнников тогда страх велик нападе и в недоумeнии бышя, яко же оставшиися по них сказашя.
О ПОБEГЕ ГЕТМАНА СОПEГИ И ЛИСОВСКАГО
И генваря в 12 день гетман Сопeга и Лисовской со всeми Польскими и Литовскими людьми и с Рускими измeнники побегоша к Дмитрову, никим же гонимы, но десницею Божиею; толико же ужасно бежашя, яко и друг друга не ждуще и запасы своя мещуще. И велико богатство мнози по них на путех обрeтаху, не от хуждьших вещей, но и от злата и сребра и драгих порт и коней. Инии не могуще утечи и возвращающеся вспять и лeсы бeгающе, прихождаху во обитель к чюдотворцу, и милости просяще душям своим и повeдающе, яко «мнози видeшя от нас велики зeло два полка гонящя нас, даже и до Дмитрова». Чюдиша же ся вси о сем, яко от обители не бяше за ними никакой посылки. Князь Михайлов же приход уже и отчаян, и моление от обители к нему презрe.
По отшествии же сынов беззаконных преждавше осмь дьней, посылается от обители чюдотворца к царьствующему граду к государю старец Макарей Куровской со святою водою, генваря в 20 день. Еще же опасение бяше в дому чюдотворца от врагов, и с людьми считающеся и их же к питанию восхотeвше смeтити; и еще муки обрeтше в хлeбнe четей з десять, такожде и сухарей четей с пятьдесят. Всeх же во удивление чюдо сие введе, како от малых сих запасов на толико время простреся до преизобильства; и не токмо же человeком, но и скотом. Вяще бо числа здe реченнаго преизбысть: дающе бо тогда конем на все воинство по 90 четей на день да монастырским и воеводским лошадем по 10 четей на день; и кормим бe весь скот за сто дней от овса того. По разшествии же ратных всeх изо обители и еще останцы того овса мнози осташяся на потребу великими бедами искушенным от Бога. Егда же князь Михаил, не мало время преминув, прииде из слободы в дом чюдотворца со всeм воинством с Рускими людьми и с Нeмьцы, и все воинство от тeх же малых останков довольствовашяся. Такожде и весь скот свой от житниц же чюдотворца питаху довольнe. И по отшествии его и всего воинства многим препитание бысть.
Стекло, несмотря на свою хрупкость, один из наиболее долговечных материалов. Археологи знают об этом как никто другой — ведь в процессе полевых работ им доводится доставать из земли немало стеклянных находок, которые, невзирая на свой почтенный возраст, полностью сохранили функциональность.
Разработка сайта - компания Омнивеб
© 2000-2024 Свято-Троицкая Сергиева Лавра