О НАЧАЛE БEДЫ ВО ВСЕЙ РОСИИ
И О ГЛАДE ВЕЛИЦЕМ, И О МОРУ НА ЛЮДИ
И яко сих ради Никитичев, паче же всего мира за премногиа и тмочисленыя грeхи нашя и безакониа и неправды вскорe того же лeта 7109-го (1601 г.) излиание гнeвобыстрое бысть от Бога. Омрачи Господь небо облаки и толико дождь пролиася, яко вси человeцы во ужасть впадошя и преста всяко дeло земли и всяко сeмя сeянное возрастши разсeдеся от безмeрных вод, лиемых от воздуха; и не обвeя вeтр травы земныя за десять седмиц дьней и прежде простертиа серпа поби мраз силный всяк труд дeл человeческих и в полeх и в садeх и в дубравах всяк плод земный, и яко от огня поядена бысть вся земля. Году же сему прешедшу, праведному же наказанию от Бога на нас бывшу, мы же никако же от злоб своих престахом и к покаанию не обратихомся, но на горшая и злeйшая прострохомся и безаконие к безаконию приложихом. И сего ради во вторый год злeйши того бысть, такожде и в третие лeто; и всякому естеству, ох! и горе! восклицающу. Царь же Борис в таа лeта многу милостыню творяше к нищим паче перваго, не помянув же словесе вселеннeй покаянию наставника: иже убо от лихоимeниа и от неправды творяй милостыню, подобится сей зарeзавшему сына у отца и кровь его принося в златой чаши, да пиет от нея ко здравию си. Той Борис сему же подобно сотвори: домы великих боляр сосланных вся истощив и принесе в царскиа полаты и древняя царскаа сокровища вся сим оскверни, от сего же и милостыню творяше. О сих же Исаиа пророк глаголет к царствующим во Июдеи: сице глаголет Господь Вседержитель: «аще убо едину сребреницу неправедну присовокупите ко имeнию вашему, ея же ради вся сокровища вашя огнем потреблю».
Мнози же тогда от ближних градов пририщуще к царьствующему граду, препитатися хотяще от милостыни царевы: славe бо велицe проходящи о милостыни. И тии убо приходящеи такожде погибаху скудости ради пища. По отцeх же богоносных речениа мнози тогда ко второму идолослужению уклонишяся и вси имущеи сребро и злато, сосуды и одежда отдааху на закупы и собираху в житница своя вся сeмена своя всякого жита и прибытков восприимаху десяторицею и вящи. Мнози бо имущеи к раздeлению братии на милость не прекланяхуся. И зряще богатии по стогнам1 царьствующаго града умерших, ни во что же вмeняху; и не толико бревн и дров на возилeх, яко же мертвых нагих тeлес влечаху по граду всегда, такожде и по всeм градом. И за два лeта и четыри мeсяца счисляюще по повелeнию цареву погребошя в трех скудельницах2 127.000, толико во единой Москвe. Но что се? Тогда бысть в царьствующем градe болe четырех сот церквей, у всeх же тeх невeдомо колико погребше христолюбцы гладных. А еже во всeх градeх и селeх никто же исповeдати может: нeсть бо сему постижениа. И пси бо и звeрие и птица небесныя преизообильствоваху сицевою пищею; и аще не бы царьским повелeнием погребахуся, то всяко бы от смрада мертвости и от снeдениа пес возсмердeлся царьствующий град. Толика же бeда належаше, яко всяку нечистоту бeдным и неимущим снeдати. И аще не бы Господь прекратил дьней тeх, то уже начинаху и друг друга ясти.
В та же лeта мнози имущеи глаголаху к просящим: не имамы ничто же. Во время же плeнениа от всeх околних язык, наипаче же от своих то обрeтеся бесчислено расхищаемо всякого хлeба и давныя житница неистощены, и поля скирд стояху, гумна ж пренаполнены одоней3 и копен и зородов4 и до четырехънадесяти лeт, отнелe же смятение бысть во всей Руской земли. И питахуся вси старыми труды, такожде и убивающих их питаху: орание5 бо и сeятва и жатва мятяшеся, мечю на выи всегда у всeх належащу. Се убо да разумeется грeх во всей Росии, чесо ради от прочих язык пострада. Во время бо искушениа Божиа не пощадeхом братию свою и жита и благаа своя заключихом себe. Тако и нас не пощадeшя врази наши.
Стекло, несмотря на свою хрупкость, один из наиболее долговечных материалов. Археологи знают об этом как никто другой — ведь в процессе полевых работ им доводится доставать из земли немало стеклянных находок, которые, невзирая на свой почтенный возраст, полностью сохранили функциональность.
Разработка сайта - компания Омнивеб
© 2000-2024 Свято-Троицкая Сергиева Лавра